fredag 12 juli 2013

Fokus: Sten och växter

I morse gav jag mig glad i hågen iväg mot ett ställe där jag trodde man kunde köpa sten billigt, men där gick jag bet! Lite besviken åkte jag därifrån och såg en byggarbetsplats med två stora uppgrävda jordhögar fulla med sten... hm... jo, jag vågar! Stannade bilen och gick med bestämda steg fram emot byggjobbarna, som tittade förvånat upp. "Hej!" sa jag "Tror ni att jag skulle kunna få plocka lite sten där borta?" De tre männen började skratta och svarade "Självklart - plocka så mycket du vill! Vi vill inte ha den!" Betydligt gladare och med gratis sten i bagaget (så mycket jag vågade utan att tynga ner bilen för mycket) åkte jag hem och lastade ur, tog med mig flickorna, åkte tillbaka och fyllde bilen igen :-)

Tyvärr räckte stenen ändå bara till en tredjedel av vad jag behövde, så det blir några svängar till imorgon, men det är det värt!

Sen har jag planterat, planterat och planterat! Tack, till de som gav mig presentkort på Lindkvists Trädgårdscenter då jag fyllde 40 år! Då täckbarken kommer på så vävs den gamla rabatten ihop med den nya och bildar en enhet - det blir bra :-)

Återigen sitter jag här med ömmande muskler efter en arbetsdag i ovana ställningar - men oj, så kul det är!

Frid!

Körsbärsträdet står vid "strandkanten". Det saknas fortfarande sten i
framkant på fåran,men det hoppas jag blir klart i helgen.

Mitt solur av betongplattor får ligga kvar, tycker inte det gör
någonting att de naturliga formerna bryts av av en halvcirkel.
(Även här saknas en hel del sten.)

Den bortre delen är mest färdig. Jag är nöjd med hur den gamla
rabatten övergår i den nya. Snart kommer vintergrönan ha tagit sig
fram till strandkanten bakifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)