torsdag 2 januari 2014

Min fotobokshistoria


Jag har alltid tyckt det varit roligt med foton och att göra album! Jag fick min första kamera då jag fyllde 9 år och sen dess har foton gett mig mycket glädje (och ibland suckar då det inte blir som man vill). De första albumen är fyllda med bilder från läger och semestrar och jag har skrivit små bildtexter med spretig handstil.

Efter det att den digitala kameran tog över helt har jag ofta smält upplevelser genom att lägga in och/eller titta på dagens tagna bilder. Sådan är jag - jag finner nöje och avkoppling i att pyssla med foton - inga krav på att andra ska fungera och likadant!

När Sara var något år funderade jag över att jag ville göra bebisalbum och tyckte det var spännande med det digitala formatet! Och trots att var vår huvudkamera fortfarande var analog - den digitala vi hade klarade att ta kort med "hela" 1,3 Mp ;-) - så sökte jag på internet efter fotoböcker och hittade en spiralmodell, som för den tiden var långt utvecklad! (Men kvalitén anser jag idag tyvärr vara låg - kraven utvecklas ju med tekniken.) Jag satte mig ner och scannade in de flesta korten...

Efter hand har ju verkligheten blivit mer och mer digital och kamerorna har avlöst varandra 3, 8, 12 och 15 Mp och nu systemkamera. Då mobiler ska bytas har kameran i den varit viktigare än något annat för mig - tänk att kunna ha en kamera i byxfickan!

Men åter till ämnet: fotoböcker!
Jag började inse att fotoböckernas leverantörer, kvalitét och utseende kommer fortsätta förändras över tid och bestämde mig därför för att göra dem i A4-format för att mycket troligt kunna hålla ett någorlunda enhetligt utseende under många år i alla fall (har redan fått byta leverantör ett par gånger). Sedan 2006 har jag gjort en familjebok per år även om jag visst har jag halkat efter lite ibland - som nu - men under jul blev 2012 klar och jag väntar den på posten vilken dag som helst! När jag väl hade ångan uppe så blev 2013 också gjord och ligger nästan klar i datorn! Jippi!

Visst kostar de en hel del (600-700 kr/st beroende på antal sidor) men det kostar ju att framkalla kort och köpa album också! (Jag har haft ca 600-1000 kort på 60-80 sidor.) Och det allra bästa är... (det kan jag viska i örat om du vill veta!)


Ja, det var min fotobokshistoria - har du frågor eller vill ha tips: hör av dig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)