tisdag 7 januari 2014

Att krascha i full fart och landa i utmattning

Jag är en av dem… en av de där som gått in i väggen… eller ”gått” är inget bra verb då resultatet blev en krasch. Jag väljer att skriva dessa rader (ovanligt många) för att jag hoppas det kan hjälpa någon eller i alla fall ge någon en större förståelse.

Det var redan i december 2002 det började. Under hösten hade jag sagt ”jag orkar inte” många gånger, men det tolkades nog mer som om ”det känner du inte för”, men jag menade verkligen: jag orkar inte. Veckan innan julavslutningen gick jag in till rektorn och sa att det inte går längre – jag måste sjukskriva mig till jul. Betygen var satta och jag hade kommit i mål för terminen och jag kunde inte pressa mig längre. Jag var slut.

Den långa resan fram till kraschen kommer jag inte beröra mycket här, men jag brukar säga att ungefär 1/3 berodde på jobbet, 1/3 på ett för starkt engagemang i andra människor och 1/3 på för mycket på fritiden. Fast då – vid julen 2002 – kunde jag inte greppa detta alls. Jag var bara så vansinnigt trött och skör.

Efter jul skulle jag (sedan länge planerat) gå ner från 100 % till 75 % tjänst och det trodde jag skulle bli min räddning. Fram till påsk tuffade jag på, men varningssignalerna fanns där även om jag inte kunde tolka dem:
·      sömnen var fruktansvärt dålig – vaknade varje timme
·      yrseln började komma – föll t ex mot väggen i korridoren då jag skulle gå till lektion
·      började tappa ord, mest ovanliga ord, men också vanliga som t ex ”som” eller ”och”
·      tankebanorna var sega – jag kunde inte hjälpa eleverna med enkla mattetal
·      glömde saker – hela tiden
·      tappade bollar – fixade inte genomföra saker

Jag minns hur jag satt där hos läkaren första gången och grät. Jag var sååå trött – kunde jag få något att sova på? Då säger hon att hon bestämde att jag ska vara sjukskriven i tre veckor, för att hon såg att jag behövde det, men hon trodde också att det kunde bli längre! Inom mig trodde jag henne inte – att det skulle behövas någon längre tid - men åh, så skönt det skulle vara att få dessa tre veckor! Då skulle jag hinna ifatt mig själv. Men, ack, så fel jag hade. När jag väl släppte efter så började jag ana, men bara ana, hur det verkligen låg till…

Åren som följer är som en dimma för mig och jag tror att de ska få vara så. Jag minns de trevliga stunderna som finns på kort och jag minns hur extra dåligt jag mådde under min andra graviditet. Jag låg på golvet och försökte leka med min tvååring och jag sprang och kräktes däremellan (gick upp endast 6 kg under den graviditeten). Jag minns också gånger då jag låg och grät i duschen för att allt kändes så hopplöst och jag minns hur jag fastnade i tankar, så de övergick till (lätt) ångest i definitionen ”obefogad oro”. Jag minns hur jag kom på en melodi och la lite text till, som jag sjöng varje gång då jag satt i bilen på väg till jobbet då jag började jobba: ”Känn ingen oro, tappa inte modet. Känn ingen oro, tro på Guds gränslösa makt.”

Jag trodde då att om man är deprimerad så är allt becksvart och så var det ju inte för mig, men jag var labil... vilket jag senare jag fick lära mig att en depression också kan te sig på det viset. Efter några månaders besvärlig insättning av antidepressiv medicin, så kände jag att den började hjälpa mig. Den förändrade mig aldrig så att allt kändes onaturligt lätt och glatt, utan jag kände mig helt enkelt mer ”normal”. Samtidigt fick jag också samtal först på ett resurscentrum för stresskänsliga och senare hos en beteendevetare. Bra samtal, som hjälpte mig att lägga och förstå mitt livspussel.

Under alla år hittills har jag velat vara kvar som lärare för att jag tycker att jag borde kunna få balans i livet även med det yrket. Jag började trappa upp med 50 %, halkade ner till 25 % upp till 50 % och så lite hit och dit (var även mammaledig en period och studerade i lärarlyftet ett år). Min ork gick i vågor, men perioderna ”nere” blev kortare och med längre mellanrum och till slut så kunde jag jobba läsåret 2009-2010 på 75 % utan någon längre sjukskrivning. Det kändes härligt och samtidigt kom jag fram till att jag skulle försöka byta skola för att få en nystart och komma till en mer positiv och lösningsinriktad arbetsplats. Jag såg det då som att jag lämnat min långa utmattningsperiod bakom mig och såg fram emot att kunna använda mina erfarenheter och gå vidare.

Med glädje gick jag till min nya arbetsplats och tog tag i arbetet med glöd. Härligt att kunna jobba på igen och jag märkte att jag faktiskt kunde ta i lite mer än på många år. Jag fick massor av uppmuntran i det jag gjorde av både elever, föräldrar, lärare och rektor och jag kände hur jag fick lust att göra ännu mer…

… men det var då det hände – igen! Jag bara gick på och gick på. Använde upp mina marginaler och fortsatte ändå. Lärarjobbet har inget stopp i sig – det stoppet och den bromsen måste man ha inom sig själv – och jag anser dessutom att uppdraget som idag åläggs lärare är för stort för att genomföra på den tid man har till sitt förfogande om man ska kunna hålla god kvalitet och samtidigt själv utvecklas. Man måste hela tiden lägga ribban lågt och begränsa sig.

I glädjen och i viljan av att kunna fungera ”normalt” igen så engagerade jag mig även i annat på fritiden och så helt plötsligt märkte jag att det gått för långt igen! Marginalerna i energidepån ska användas under kortare tillfällen – nu gick jag på marginalerna länge i rena viljan att kunna göra allt det jag ville kunna göra, men inte kunnat under så många år. Dessutom så var mina marginaler inte (och kommer aldrig vara) lika stora som de som inte varit utmattade har.

Nu har 2014 nyligen inletts och det är alltså precis 12 år sedan min första reaktion… och nu sitter jag här sjukskriven igen. Det är konstigt att jag känner en sådan skam i det. Ja, jag skäms, för jag tycker att jag borde ha lärt mig vid det här laget att inte ta i för mycket och jag borde ha lärt mig att känna igen och lyssna på kroppens signaler innan det går för långt… men det enda jag kan säga är att det inte är lätt… och att det tar tid. Jag är också ledsen, för det är en sorg att inte orka det man vill, och jag är frustrerad, för att min kropp hindrar mig från att vara den jag vill vara. Och jag får ständigt jobba med mig själv att inte i mitt eget huvud tänka ut och tro vad andra tänker om mig… för de andra behöver ju inte tycka och tänka att jag är misslyckad bara för att jag själv kan känna det så.

Jag har under hösten också fått en ny insikt om mig själv. Jag saknar en volymknapp ;-) Jag har ett tydligt ”på-läge” där jag ger allt och engagerar mig totalt och sen blir det ett ”av-läge” då jag kommer hem och sjunker ihop och inte orkar någonting – även om jag ständigt försöker att tänka på och beräkna energiåtgång.

Man ser oftast inte på mig att jag är sjuk då man träffar mig för då är jag ”på”. För sjuk – det är jag. Den sjukdom jag har har många namn, först sa man ”utbrändhet” eller ”gå in i väggen”, läkaren på resurscentrum skrev ”maladaptivt stressyndrom” i min journal, familjeläkaren kallade det först ”utmattningsreaktion” och nu ”utmattningsdepression”, men själv väljer jag oftast att kalla det rätt och slätt ”utmattning”. Jag är utmattad. Om man tar i för mycket för länge så blir man det. Utmattad.

Ibland känns allt hopplöst, men jag har inte gett upp. Jag tror att det kommer vända uppåt igen. Jag tror att jag lärt mig något nytt och jag har tagit nya beslut inför min framtid.

Just nu är jag inne i en kreativ period – att skapa är kul! Därför kan det se ut som om jag har hur mycket energi som helst, men att göra vardagssysslor och ”måsten” är mycket tungt och jobbigt. Jag fixar sällan att handla hela inköpslistan och att lägga in en tvätt kan ta en förmiddag inklusive pepp innan och uppmuntran efteråt. Min läkare rekommenderar mig att göra det jag tycker är kul för det kan hjälpa till i spiralen uppåt – så då gör jag det: pysslar i små, gripbara projekt. Även om det också gör mig trött, så känner jag glädje och får se ett (ofta) positivt resultat. Jag klarar av något.

Nu blev denna text lång – kanske för lång för att många läsare ska vara kvar – men jag kände idag att jag ville dela detta med dig – du som fortfarande läser – och jag hoppas att det gett dig en lite större förståelse för mig och för hur utmattningsreaktion kan te sig. Och kanske en förståelse för dig själv?

Jag har inte gett upp - det vänder uppåt igen - och jag har lärt mig något nytt!

2 kommentarer:

  1. Fint skrivet, jag känner igen nästan allt, särskilt detta med den ofantliga tröttheten. Har själv varit "utbränd" och vet hur det är, de flesta när- eller utomstående kan aldrig förstå vad det innebär. Däremot tror jag att du kan bli helt frisk, dina "marginaler" kan bli som alla andras marginaler, även om det kan var svårt att tro just nu. Ett kortfattat råd till dig är att försäkra dig om att korsfästa behovet av bekräftelse i allt du gör eller tänker och att du sätter stenhårda gränser kring ditt dyrbara liv, vad du verkligen vill göra och vad du inte vill göra. Denna strategi har hjälpt mig även om processen varit lång, hoppas du snart återfinner hälsan och tillfrisknar med nya insikter.
    Hälsningar Andreas B

    SvaraRadera
  2. Tack, Andreas! Du inger hopp :-)

    SvaraRadera

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)