onsdag 15 januari 2014

Utetemperatur under noll

Min första tulpanislykta. Lyckades hyggligt, men det tog längre tid än jag
trott att frysa ner vattnet och hade också lite svårigheter att få tulpanerna
utefter kanten.
Andra lyktan blev bättre. Man får tejpa tulpanerna hårt i skaftet mot hinken
(men bara ute i ändan där de sticker upp ur vattnet) så hamnar de längs med sidan.  

Mitt första försök till att göra islyktor i ballonger (de stora). De små är
bara dekoration. Det blir spännande att tända dem ikväll.
Tips 1: Man kan tänka på att hålet för ljuset blir "nedåt" under infrysningen
och man skulle nog få rundare ballonger om man lade knuten nedåt. 
Tips 2: trä ballongen först på färgflaskan och vänd upp och ner så att
färgdropparna redan finns i ballongen då den sätt på kranen.
Tips 3: är att ta vara på det färgade vattnet man "häller ut" ur isklotet.
Det kan användas till annat kul i snön. Kanske göra isblock och stapla på
varandra till en lykta? Eller som nedan:
Ja, inte är det jag som gjort denna igloo, men visst är den fantastisk!?!
Den är gjord av isblock från mjölkkartonger!
http://lolchamp.com/how-to-make-an-awesome-igloo
Lite småintressant är att den mesta färgen hamnar i mitten (det som
fryser sist) - så var det även i mina ballonger.
Nu är det kväll och då lyktorna tändes blev jag barnsligt glad :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)