torsdag 14 november 2013

Trolldeg - passar alla åldrar!

Att återupptäcka trolldeg har varit kul! Några saker har blivit misslyckade, men de lär man sig av och försöker justera sitt arbete då man tillverkar nästa sak. Självklart säger jag ordet "kollektion" med ett leende, jag har ju inte tänkt massproducera något, men det visar på vilka saker som tillverkats på samma sätt och med liknande stil:

Kollektion Doily

Mina första fat, som var små och söta och blev sen en födelsedagspresent.
Kavla ut - lägg på virkad duk och kavla på den - skär ut cirkel - jämna ut
kanterna med fuktat finger - lägg på plastad form - torka en timme i ugn
på 100 grader - låt sen torka i rumstemperatur - måla med utspädd
hobbyfärg - klart!
Håller nu tummarna för att dessa inte ska spricka då de torkar till fullo,
vilket en av deras föregångare gjorde...
En stor jultallrik.

Kollektion Blad

Fick många olika slags blad från buketter i samband med Isabellas bortgång.
Kavlade in dem och fick fina mönster, som jag - då skålen torkat - sen färglade.



Några andra saker

Det första försöket att kavla in cederblad och sen färglägga.
Jag ska sätta dem vid dörrar där familjemedlemmar behöver titta tillbaka
för att se om de glömt något - istället för mitt tjat!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)