torsdag 14 november 2013

Betongförälskelsen håller i sig - nu ca 7 månader!



Idag blev jag överraskad av mig själv... jag blev rörd då jag såg det färdiga resultatet av mitt senaste experiment: Adventsljusstaken. Jag blev rörd för att jag blev glad - jag hade lyckats få det som jag ville och jag var stolt. En sådan känsla alla borde få känna då och då... och idag var det jag som fick känna den - stoltheten. Ljusstaken är egentligen fyra till antalet och kan placeras i rad, zink-zack eller i kvadrat :-)


Det här var det experiment, som ledde fram till ljusstaken: ett fat gjort av betong, som jag lagt över en cederkvist. När jag tagit bort kvisten och skulle färglägga den blev det många olika strykningar, för jag visste inte hur färgen skulle bete sig på betong, men till slut blev det vettigt i alla fall.



Ljusstakarna ovan är gjorda så att långa blad lagts längs sidan av olika plastburkar. Dekorationen är plockad ur Marias jackfickor ;-) 

Ljusstakarna till höger är gjorda i små plastburkar köpta på ICA Maxi. De blir fina i olika kombinationer med varandra eller i grupper med annat. Har gjort flera av överblivna betongslattar och de kan användas vid behov.

Nedan är blomformen använd tillsammans med blad gjorda av att en klick betong lades på riktiga blad.



 Många saker har jag gjort genom att köpa glasföremål på Second hand eller loppisar och sen fyllt med betong. När betongen härdat knackar jag sönder glaset med en hammare. Nedan kan du se den höga ljusstaken, som gjorts i en vinägerflaska, och den bulliga, som gjorts i en vas.


En vas jag gort i en ljuslykta med en virkad duk lagd utefter sidan. Det blå glaset som finns i mitten ska vara kvar så att jag kan ha vatten i den.
Mina klot gör jag genom att lägga ett blad i ett klotformat föremål. Jag började med att använda plastbollar, men det var svårt att få dem runda. Sen köpte jag två lampkupor i glas  på tradera och de fungerade jättebra! Spännande att försiktigt börja knacka...

 På lite skoj gjorde jag några sandkakeformar :-)







Avslutar med bilder på tre exempel på misslyckanden:
1) Lilla betongvasens hals gick sönder i tre bitar då jag skulle knacka ur den.
2) Det var inte slät botten inuti den stora glasvasen.
3) Jag tog ut hjärtat för tidigt ur formen.

Men av dessa misslyckanden så har jag lärt mig något och sen försökt igen.

Det är precis det jag vill göra med mig själv på min väg ur denna sjukskrivning - lära mig av mina misstag och hoppas jag blir stadig och håller nästa gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)