lördag 2 november 2013

Ett höstlov med lite lek

För någon vecka sedan studerade
jag former och ritade upp linjerna.
Nu tejpa och måla de svängda
detaljerna för hand.
Jag vet inte hur ofta vuxna leker? Och då menar jag inte att leka med sina barn, utan mer åt koppla-av-hållet; att man gör något för sitt eget nöjes skull? Avkoppling kan se mycket olika ut för olika personer: en stunds lek med barnen, ta cykeln eller löpskorna ut i skogen, krypa upp i soffan och läser en bok, spela dataspel, se på film och spela musik tec. Det jag märker är att då barnen blir äldre så får man åter mer tid för sig själv, men det är ändå lätt att fastna i alla måsten eller framför en skärm och glömma det där som man bara gör för att det är kul.


Tejpa, tre(-fyra) strykningar och sen
glädjen av att dra bort tejpen!
Det finns få saker, som gör att jag kopplar av mer än att pyssla. Jag kan bokstavligen hamna i ett stadium där jag kopplar av - kopplar bort - allt runt omkring. När jag avslutat så har jag noll koll på hur mycket klockan är och hur länge jag hållit på. Det kan vara lite farligt också, för trots att det är en avkoppling och fyller på ny energi, så kräver det en annan sorts energi och jag kan vara helt slut - på ett skönt sätt - efteråt. Det kanske kan jämföras med tröttheten (även om det är en annan sorts trötthet) som någon känner då man kommit hem från ett pass på Friskis och svettis.


Det färdiga resultatet blev precis
som jag önskade!
Detta höstlov har jag unnat mig i snitt 1-1,5 timmar pyssel per dag - härligt!

Jag började med att måla min Västerås skyline från sydväst - sååå roligt! Jag har försökt få någorlunda proportioner, men tanken är inte att det ska vara helt fotolikt utan mer stiliserat så man känner igen Västerås och dess torn. Från väster: vattentornet på Djäkneberget, domkyrkotornet, stadshotellet, stadshuset, skatteskrapans dubbelhus, skrapan, ASEA-tornet och Lillåudden. Kul att Västerås bjuder på så många torn med olika åldrar och stil.

Hål i sitsen och kortade ben.
Förra helgen städade vi i garaget och jag såg då min barndoms stolar, som även mina flickor använt stå där sparade. "Sparade" för vem? Ja, jag tror inte mina flickor behöver eller kommer vilja ha dem till sina barn, men kanske? Nä, den platsen har vi inte så nu skulle jag få leka igen efter idé från Pinterest: två hundmatskålshållare skulle de få bli! En timme tog det ungefär och så länge tycker jag att man kan få leka en dag på ett höstlov ;-)

Ronja så lite förvånad ut, men det var inga problem att äta ur dem! Och jag satt på golvet och bara skrattade!
Jodå, de passar perfekt!










När jag ändå börjat "förstöra" stolar - för mig är det svårt att "förstöra" något och denna blev det en knarrande stol från Skärvälla - så tog jag nästa dag tag i en annan lekfull Pinterestinspirerad tanke: en ny kökshandukshängare.

Detta projekt strulade dock en del med uppsättningen, sådär mycket att man inte tycker det är kul längre, men när resultatet blev klart så ger det mig ändå ett leende på läpparna och har gillats av många som sett det på Facebook. Helt klart värt en timmes roligt arbete och en timmes strul!

Övrigt pyssel i veckan har varit att ta hand om blommorna efter begravningen. De hade nu legat två veckor utomhus vid gravplatsen och skulle slängas inför Alla helgona, men jag kunde inte med att slänga de blommor som var fina så det blev ett par grupper här hemma.





På graven fick kransen från sönerna med familjer och hjärtat från Börje (som jag gjort) ligga kvar.


Önskar dig en fin Allahelgonahelg!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)