söndag 19 januari 2014

Bara gjuta en sak till... hela tiden.


Jag gjuter och gjuter och gjuter... naglarna blir förstörda och händerna torkar. Jo, jag har handskar, men "glömmer" dem ofta. Jag ska ju bara...
Första besticktavlan gick sönder - svårt att veta när den brunnit tillräckligt 
länge för att kunna röras, men inte så länge att besticken inte går att ta bort - 
men tavla nr 2 gick bra :-) Här använde jag för första gången sand i formen 
för att kunna få de olika djupen som besticken naturligt har.

Såg på lyxfällan och kände igen mig. Inte att jag inte alls har koll på pengar, utan att jag är en sådan som kan bli beroende - av t ex ett spel som Candy Crush eller att kolla på blocket.se (i programmet diskuterades spelberoende och samlarbeteende). Jag brukar visserligen kunna bryta det då jag upptäcker att det gått för långt och stjäl för mycket av mig eller min tid, men ibland vill jag inte... men alla beroenden är ju inte heller dåliga, t ex att vara beroende av sin man är ju rätt bra ;-)

I programmet sa en beteendevetare att om man är en sådan som lätt blir beroende så är man duktig på att fokusera. Man kan verkligen koncentrera sig på en sak och att det då handlar om att hitta sunda saker att koncentrera sig på. Intressant. Jag är ju ofta sådan som ger allt eller måste koppla bort helt. Det kanske hör ihop.

Nu blev jag djupare än jag tänkt mig. Skulle ju bara visa de senaste sakerna jag gjutit i betong.
Haha, skrattar åt dessa ljusstakar, alla har gått sönder på något sätt, 
men med en randig tejpbit så blev de ju till en kollektion: "Line" ;-)

En sak är då säker att mycket misslyckas jag med, men då jag lyckas blir jag sådär barnsligt glad, får ett leende på läpparna och mår gott! Det är därför jag håller på - jag mår gott av det!

Fattar inte varför en del bilder helt på egen hand ljusas upp då jag lägger upp dem här - tycker det är snyggt med den svarta bakgrunden - men vissa blir alltså mot min vilja grå.
Två gamla glas (traderafynd) som gjutits fast i betong och blir en
väggljusstake :-)
Till vänster har jag som formar använt gräddförpackningar, i mitten olika 
glasvaser och till höger keramikföremål. Svårigheten här är då man  knackar 
sönder glas- eller keramikformen att inte "halsen" ska gå av. Den går 
nästan alltid av för mig, så jag får limma ihop dem. (Mer tips kan ges vid 
intresse.)

Virkade dukar i botten av plastburkar och sen betong därpå. Efter ett halvt
dygn får man ta bort dukarna och sen måla i avtrycket.

Den stora skålen är gjord av två skålar i varandra, ljusstakarnas metallspets 
fanns runt två ljusstakar, som jag köpt på TGR. De gjöt jag fast i en rund form.

Hittade julgrans"kulor" (figurer) på rean efter jul och även de fylldes med betong
och krossades - allt kan testas! En ihålig porslinsanka råkade också ut för mig!

'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)