söndag 26 januari 2014

Tre dikter - tre steg - genom sorgen

1) Det är sommar och sol - det är augusti - då jag förstår att nu kommer min älskade svärmors allra sista tid här på jorden.

Livets skörhet

När livets skörhet kommer nära, då skakas mitt inre om... 

När livets skörhet kommer nära, finns ovissheten ständigt där... 

Men när livets skörhet kommer nära, finns trygghet hos Dig, min Gud.

Jenny Hultin 2013-08-09


2) I början av hösten - i september - tillbringade jag mycket tid på hospice (där de ger fin vård vid livets slutskede) och trots sol utomhus så gick jag som i en dimma.

I dimman

Jag går som i en dimma,
ser omvärlden olika klart.
Det närmast mig är tydligast
men också viktigast att se.
Det längre bort är diffust
och detaljer försvinner bort.
Ja, min omvärld är suddig...
i dimman.

Jag går som i en dimma
och tar ett steg i taget.
Helt plötslig ser jag saker, 
som alldeles nyss var dolt.
Är på ett sätt stark och trygg, 
men samtidigt trött och svag.
Är tacksam för hjälpande händer...
i dimman.

Jag går som i en dimma,
lite hit och lite dit.
Tillåter mig känna olika känslor. 
Tillåter att livet just nu är oklart.
Tillåter mig att stanna upp.
Och ser då i Guds lyktsken
nästa del av min väg...
i dimman.

Jenny Hultin 2013-09-19

Ps 119:105
Ditt ord är mina fötters lykta 
och ett ljus på min stig.

3) Sommaren har släppt sitt grepp - oktober är här - och trots att höstfärgerna sprakar är sorgen förstummande. Då är det fint att möta medmänniskor som stannar upp och trycker min hand.

Ett möte i sorgen 

Jag märker på dig att du upplevt en liknande sak
- en tyst förståelse och igenkännande ord.
Mina känslor och mina tankar får bekräftelse
- mitt sätt att reagera är jag inte ensam om.
Det känns skönt att se på dig att livet gått vidare
- kanske inte som förr, men att det går.
Du har gått den sträcka jag går
- snubblat fram på en liknande väg.
Du vänder dig om och sträcker ut en hand
- och jag känner mig mindre ensam.
Du har gått en mil i mina mockasiner
- och förstår hur jag har det.

Jenny Hultin 2013-10-11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)