tisdag 9 juli 2013

En "torkad flodbädd" tar form




Vi har en södergavel på vårt hus - där steker solen så gräs och växter torkar. Jag har länge drömt om att ta bort allt gräs och fixa med stenpartier, trampnarv och andra marktäckare. Dessutom så gillar jag verkligen natursten och har placerat ut sådana lite här och där i vår trädgård.

Nu är det ju så att sedan ett par månader är jag helt förälskad i Pinterest (www.pinterest.com eller som app), som är en aldrig sinande källa till inspiration. Det var där jag upptäckte den "torkade flodbädden" eller "Dry creek bed" som man får söka på där och jag föll pladask! Se exempelbilder här bredvid:


Igår började jag att lägga ut min plan i snöre och kantstenar jag hade i närheten och efter klartecken från mannen (fast projektet och arbetet kommer vara mitt) så började jag att gräva idag.

Jag kommer inte göra allt i sommar, men en sträcka mellan spaljen och körsbärsträdet, som står mitt på sidan, ska få ta form. Det är riktigt spännande!

Först gräva ut "flodbädden", sen jämna till och bygga strandkanter och upphöjningar av den uppgrävda gräsmattan.

Det blir lite klurigt att införliva soluret (gjort av betongplattor i gräsmattan) i denna skapelse, men det ska få ligga kvar där det är (tror jag) ;-) Jag får bara se till att det inte blir överväxt utan kan läsas av.

Därefter blev det markduk där flodfåran ska vara och tidningspapper där växter ska få växa. Tidningspappret hindrar gräs och annat att ta sig uppåt, men det förmultnar så småningom och då kan man gräva rakt igenom :-)


Över tidningspappret la jag sedan först ett lager med jord och därefter ett lager med täckbark. Här ska snart planteras växter.

Just nu tog jag kantsten, som avskiljare mellan jord och flodfåra, men den är bara tillfällig - där ska läggas stenar av olika storlek.

Jag har även börjat köpa in sol- och torktåliga växter, som ska bidra till de mer gröna områdena...


Jag tycker jag kom jättelångt idag! Men det känns i kroppen - ömmar i varenda muskel tror jag! Fast då gåggade jag ju också med Sara på förmiddagen :-)

Nu blir det snart kvällspromenad med hunden och en välbehövd kvällsdusch! Ha det gott alla vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)