söndag 1 december 2013

Att ha en åsikt

Att ha en åsikt om något medför inte alla måste ha den.

Att vilja ha något på ett visst sätt betyder inte att man tycker att alla ska ha det så.

Att tycka något man själv valt är fint innebär inte att man tycker någon annans val är fult.

Att vara stolt över något man gjort är sunt och ska inte (i första hand) ses som skryt!


Man kan alltid hitta något att uppmuntra hos en annan.

Man kan alltid försöka visa uppskattning och värme.

Man ska alltid lyssna och ta en åsikt på allvar.

Man ska alltid visa varandra respekt trots meningsskiljaktigheter.


Vi har fått en fri vilja och människor väljer olika.

Vi har rätt att få framföra vår mening och bli lyssnade på.

Vi får gärna lära oss nya saker och mår bra av att utvecklas.

Vi har rätt att få förändras.


Våra arvsanlag och våra erfarenheter har format oss olika och mångfalden är fantastisk! Jag njuter av den! Jag ser ofta bilden framför mig av en grupp människor, som en bukett färgsprakande blommor. Alla olika, men så ljuvliga tillsammans! Olikheterna är inte farliga - utan härliga - även om de ibland kräver en ansträngning för att kunna befinna sig lika nära varandra, som i en bukett. (Och visst, vissa blommor matchar varandra lättare än andra ;-))

Jag ingår i många buketter: familjen, släkten, församlingen, grannarna, arbetsplatsen, Facebook, hundvännerna etc och jag vill att min doft ska vara välbehaglig, men - visst - jag lyckas inte alltid. Ibland är jag så rädd att synas eller sticka ut så jag gömmer mig bakom ett blad.  Ibland är jag rädd för att ta alldeles för stor plats och breda ut mig och skymma andras skönhet. Balansen är svår, men nu vet du vart mitt hjärta och var min vilja är:

Jag vill att alla får höras, synas och blomma ut i sina gåvor! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)