lördag 21 december 2013

HUR kan jag tro på julevangeliet?

Tänkte skriva något om den höggravida Maria, som sökte husrum i Betlehem efter en lång och besvärlig resa...

Tänkte skriva något om hur Gud valde att låta sin son (en tredjedel av sig själv) födas i ett stall och läggas på en bädd av strå...

Tänkte skriva något om hur stjärnan, som tändes, kan ha varit en supernova som finns nämnd på andra ställen än i Bibeln...

Men så landar jag i frågan: HUR kan jag tro på något sådant? Låter ju inte klokt att som modern människa tro på dessa gamla berättelser, som så många vill såga sönder under undersökningars lupp. Ja, HUR kan jag tro på en GUD och hur kan jag tro att BIBELN är Guds ord?

Jag väljer här att inte gå in på vetenskapliga detaljer och argument - det finns många sådana och de tilltalar i och för sig mig som naturvetare (men vi kan ta dem en annan gång) - utan jag väljer här att beskriva en annan dimension... att Gud har lagt ett område i oss, som bara kan fyllas av vår tro och gemenskap med Honom. Det står om det i gamla testamentet Predikaren 3:11 "Allt har han gjort skönt i sin tid. Också evigheten har han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk, från begynnelsen till änden."  Detta bibelord betyder mycket för mig och fastän jag vill förstå hur allt hänger ihop så kan jag ändå få vila i att jag inte kan förstå allt med hjärnan. Jag har fått kontakten med Gud i mitt inre och jag är så tacksam för det! Och jag tror att Gud faktiskt skapade människan (mig) just för att ha gemenskap med henne (mig).

Jag vill lyfta hur jag dagligen kan få känna Guds närhet, hur jag kan prata med Honom om allt och hur jag känner Hans ledning på livets ibland svårförstådda väg. Den känslan och den kontakten kan ingen ta ifrån mig hur mycket man än vill prata ikull mig med olika resonemang.

Den gemenskap jag har med Honom gör att jag känner både trygghet och glädje och det även då livet är tungt och svårt. För här på jorden finns även ondska och så kommer det vara tills den dag då Jesus kommer tillbaka. Sen blir det rena himmelriket :-)

Har du någon gång frågor om hur min tro fungerar och hur jag kan tro som jag gör - så får du gärna höra av dig och ställa frågor! Både av nyfikenhet och/eller intresse. Jag försöker gärna svara - trots att jag inte vet hur allt fungerar.

Så när jag nu plockat fram min krubba inför julen så innebär den något mer för mig än tradition eller ett minne av en fin historisk berättelse - för mig påminner den om hur Gud kom till jorden för att varenda enskild människa återigen skulle kunna ha direktkontakt med Honom och hur planen var att genom korset några år senare ge oss möjligheten till ett evigt liv tillsammans med Honom.


Efter detta avslutar jag med ett "Halleluja!" och ett "Amen!"
/Jenny Hultin 21 dec 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)