söndag 22 september 2013

Skapa, men inte fabrik

Under flera år skapade jag smycken på löpande band - många hundra halsband, armband, ringar m.m. - som jag sålde, gav bort eller bara gjorde för egen del :-) Jag har nog aldrig haft en hobby, som hållit i sig lika intensivt och länge, som denna smyckestillverkning. Jo, kanske kan trädgården jämföras, men den kommer och går med säsongerna.

Med mig är det så här: när ett skapande blir fabrik, så blir det inte lika roligt längre. Det var jättekul då beställningarna på halsbanden började rulla in, men efter ett tag tröttnade jag på uppdragen typ "ett likadant som det där, men blått". Då fick jag sitta och göra något jag inte skapade utan reproducerade och det tillför inte mig samma glädje. Samma sak var det exempelvis med betongen i somras - det var jättekul att pröva nya idéer, men att reproducera var inte alls lika kul. Så de där plattorna som gick sönder och måste göras om... de fick vänta länge ;-)

Det är därför jag insett att jag inte ska starta en egen firma och försöka leva på den, som många föreslagit, för då skapandet blir fabrik försvinner glädjen - för mig.

Men då jag hållit på med en ny teknik ett tag och lämnar den, så har jag lärt mig något nytt som jag har med in i nästa projekt/intresse och så kan jag blanda - och det är kul! Plus att jag kan när som helst ta fram mina kunskaper eller t ex mina smyckeslådor och göra ett halsband eller ett armband till någon som fyller år :-) Och att då försöka hitta på något som passar just den personen är väldigt spännande och roligt!

Mina elever i elevens val har fått välja "smycke" och skapat mycket fint med mitt materiel och nu har Sara upptäckt hur roligt det kan vara att pyssla och hon har fått fri tillgång till mina lådor... det är spännande att se allt vackert hon gör! Maria har också hållit på i omgångar :-) Kul då man kan sprida skaparglädje!

Jag har nio lådor - dubbla sidor - med pärlor och smyckestillbehör.
I förrgår testade jag något för mig nytt - kombinerade en brosch och ett
armband. Detta hoppas jag min sländ- och blåttgillande vän uppskattar!
I våras gjorde jag ett halsband till kyrkans auktion för renoveringen :-)
I somras blev det ett armband av knappar - bara till mig själv ;-)
Behövde helt plötsligt lite romantik till en klänning och det blev det här.
Ett hjärta till en vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)