söndag 15 september 2013

Min slänt och en dröm...

God kväll på er!

Idag har vi tvättat altantaket och allt på utealtanen... nu ska det bara torka för att sen stuvas undan för hösten... ja, jag vet att det är tidigt, men då vi väl började så fortsatte vi ;-)

Sen satte jag mig och tittade på min - jag menar vår - slänt. Ja, jag tog fram en stol och satte mig och tittade! :-) Min - jag menar vår - slänt är nu täckt av marktäckare jag en gång planterat och min stentrapp och stengång är delvis övervuxen. Till höger har jag två odlingslådor jag inte hunnit med i år:




De sista dagarna och nätterna har min dröm om att göra om slänten kommit tillbaka. Jag fick en tanke i våras och den håller till stor del även idag, men några förändringar har jag gjort. Fast, ja, jag vet, jag kan inte dra igång ett stort projekt nu! Men jag kan väl få dela min dröm med er?

På pinterest har jag fallit för följande idéer och vill slå ihop dem för min framtida slänt (och jag säger härmed min slänt, för den har alltid varit det och framtidsprojektet kommer även det vara mitt):













Vad kan det då bli av detta?

Ja, ni ska få se min skiss jag gjort idag - den är helt utan mått och jag vet att den är för kort och fel proportioner - men det är en enkel skiss gjord på fri hand.


Jag drömmer om terrasserad trall med växtlådor, grill och viloplatser. I bakkant finns ett armeringsnät, som ska bli en grön spalje och fungera som staket. Halvcirkeln i överkant är där istället för grind och ska sitta så högt att vi precis kan kliva över, men Ronja inte kan hoppa över den. Nedanför staketet på vänstra halvan, finns en smal odlingslåda och sen en "vilosäng" eller fast "träsoffa" där man kan ligga/halvligga/sitta åt olika håll. Bordet framför är ett cementrör med för stort lock.

Cementlocken återkommer i fyra trappsteg och två små sittplatser längst ner mot gräsmattan. 

Till höger om trappen finns högst upp en odlingslåda för t ex morötter och sallad och nedanför den två sittplatser. Dessa sittplatser består av två plastpallar med inbyggd förvaring, som är nedsatta i "trälådan".

Längst fram till höger finns ett cementrör, som är tillräckligt stort för att sänka ner vår grill i, och uppepå ligger en cementring för att kunna lägga saker på vid grillning. 

Jaha, det var min dröm för er som orkat läsa ändå hit ;-) Vem vet - sommarprojekt 2014?

Nu lyser ljusen och mörkret har lagt sig.



Kram
Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)