tisdag 17 september 2013

En lärares bön

Ramlade över denna bön (på Pinterest ;-)) vid terminsstarten, men har inte hunnit översätta den förrän nu. Jag tycker den är stark:


Bön för lärare vid läsårets start

Herre, låt mig vara precis det eleverna behöver.
Om de behöver någon att lita på,
låt mig vara tillförlitlig.
Om de behöver medkänsla,
låt mig visa dem det.
Om de behöver kärlek (och ja, de behöver kärlek),
låt mig vara kärleksfull i fullt mått.

Hjälp mig att inte lätt bli arg, Herre,
och hjälp mig vara rättvis.
Ja, låt min rättvisa formas i din barmhärtighet.

När jag står framför dem, Herre,
låt mig se deras styrkor och goda egenskaper.
Och låt mig visa dem trygghet, godhet, ärlighet och kärlek.

Hjälp mig att lugna de oroliga,
bryta igenom skalet hos den blyge
och hantera de stökiga med en mild attityd.

Hjälp mig att undervisa på ett sätt,
som passar både individ och grupp.
Och låt mig inspirera dem,
så att lärandet inte upphör utanför klassrumsdörren.
Min bön är att det de lär sig
ska göra deras liv givande och roligt.

Slutligen, tillåt mig själv också att lära mig
det de undervisar mig om.

Amen

Författar okänd, översatt från engelska av Jenny Hultin sep -13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)