söndag 20 oktober 2013

Min sista gåva

Kistdekoration med orkidéer och rosor.
Min sista gåva till Isabella blev kistdekorationen... de sista veckorna har den skapats i mitt huvud efter att ha googlat på bilder och fått inspiration... detaljer har finslipats och funderats över... och jag har haft kontakt med min vän Monica och beställt mycket av henne (Blomhagen).

Under sista veckan köpte jag orkidéer i mängd och i onsdags hämtade jag resten av alla blommor (rosor och nejlikor) och materiel hos Blomhagen. Isabella älskade både rosor och orkidéer! Torsdag eftermiddag var det så äntligen dags att börja! Så fantastiskt att få tillfälle och hjälp att skapa:

TACK, Börje (för äran) och Monica (för hjälpen)!

Om du klickar på en bild så kan du få upp den större och sedan klicka framåt som i ett bildspel, men tyvärr syns inte bildtexten då.

Orkidéer i mängd som ska gå från
mörkare toner till ljusa i ett luftigt
"täcke","girlanger" eller "draperi"
- eller vad man nu ska kalla det!?
Rosor och nejlikor till hjärtat.
Grundstommen, men jag placerade
blommorna sen så att formen blev
lite snällare.

En bra bit på väg, men behövde
 mer mörkröda nejlikor. Tack,
Anne-Sofie som kom med dem!
Här är girlangerna av silvertråd och
orkidéklockor färdiga:
Tack, Mia, som hjälpte mig en stund!
Närbild på det färdiga hjärtat.
Svårt att få de rätta nyanserna på
blommorna när man fotograferar...
Hjärtramen utgörs av röda rosor. Inuti finns rosor i två rosa nyanser,
kärleksört och klarröda nejlikor. Utsidan består av mörkröda nejlikor
och kärleksört. Tack, Camilla, för kärleksörten! 
Orkidégirlangerna skruvade jag upp
på plankor inför förvaring och frakten.
Nattförvaring i kallförrådet.
(Studera inte ordningen i övrigt ;-))
Torsdag morgon och jag befinner
mig på för mig en helt ny mark i
källaren under kapellet.
Färdig. Skönt. Nöjd.
Korsets kapell i sol, gula löv och...
snö! Vackert!

Kransen från de tre sönerna med familjer stod på golvet framför kistan.

Börje fick ge kistdekorationen från sig och sönerna med familjer gick samman om en krans som stod framför kistan. Jag plockade mossa, ris och blad - Isabella älskade att gå i skogen och plocka bär - och gav det till Monica, som skapade en underbar höstkrans med tre blomgrupper, som symboliserade de tre sönerna med familjer.

Jag väljer att inte lämna ut begravningen mer här och t ex visa övriga blomsterarrangemang utan bara de jag bidragit till. Men alla blommor var jättevackra! Kapellet likaså och sång, musik och tal var vackra och samklingade och det blev precis så fint som vi önskade. Kan också verkligen rekommendera Hem till gården där vi hade vår minnesstund. Vi är sååå tacksamma för alla som kom eller skickade hälsningar! Och vi vill också tacka för alla gåvor till Läkarmissionen och andra organisationer. Omsorgen från vår omgivning har varit stor och trots att många tårar föll så kunde inte dagen varit finare.

Vi bär med oss Isabellas ljusa minne och ser fram emot att ses igen!

Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)