fredag 25 oktober 2013

VAB-sysslor och trolldeg

Kollektion: bladformer 
Minns hur en äldre kollega sa för många år sedan då mina små, sjuka barn var klängiga: "När barnen blev lite större och bara lite halvt sjuka så hade vi så mysigt tillsammans då jag VAB:ade med dem. Vi spelade spel, läste böcker och pysslade." Det lät så mysigt, men nu har jag själv konstaterat att det för mig i verkligheten blir att de sitter vid TV:n eller datorn en stor del av tiden och jag styr med annat jag aldrig hinner... 

Tryck från två blad ur buketter jag fått.
Visst var det så att min kollega hade barn då TV visade barnprogram mellan kl 18-19 på kvällen och datorerna var stora som ett vardagsrum... men det lät ändå mysigt. Och visst gör jag saker också med mina barn, men inte så mycket som jag trodde att jag skulle göra.

Igår eftermiddag bestämde jag mig ändå för att göra något sådant där som jag tänkte mig skulle vara så mysigt! Plus att jag var lite egoistisk för jag ville testa en sak jag sett på Pinterest ;-)

"Maria, vill du att vi gör trolldeg!?"
"... tja, det kan vi väl..."
;-)
Kollektion: Doily

Mysigt blev det i alla fall och jag känner mig riktigt nöjd efter mitt första försök. Jag gjorde fat/skålar som jag kavlade och la en virkad duk eller ett blad över för att få en struktur, sen fick de torka i olika skålar i ugnen och idag har jag målat dem med vattenfärg.

Skämtsamt har jag gett mina två kollektioner namn: "Bladform" och "Doily"

Det blev några hängen för halsband också, men de är inte färdigmålade.

Tre skålar i olika storlek med tryck från virkad duk.
Recept? Jag tar 1 dl hett vatten och blandar med 1 dl salt så saltet börjar lösa sig, sen rör jag i 2 dl mjöl - klart! (Man kan om man vill ha 1 msk olja, men det skippade jag.) 

Torkning? Antingen i rummet eller i 100 graders ugn. Mina stod nog i ugnen totalt tre timmar.

Kul och lätt! Testa!

/Jenny


Fat med tryck från cypress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)