lördag 10 augusti 2013

Blir lite trött på att allt är farligt

Det kanske - kanske - är väl menat av media, men jag börjar bli trött på att allt - ok, nästan allt - jag tycker om är "farligt"! Sockrad saft är farlig och konstsockrad saft är farlig, fett är farligt, kolhydrater är farligt, gå ensam är farligt, äta blåbär är farligt, frysta hallon är farligt, choklad är farligt, flyga är farligt, åka bil är farligt, jobba för mycket är farligt, se på tv är farligt, sitta vid datorn och telefonen är farligt, bada är farligt och hu så hemsk mamma man är om man inte har ständig uppsyn över sitt barn och olyckan råkar vara framme - farligt!

För att inte tala om Facebook! Snacka om farligt! Man kan få Facebookdepression och tro att alla bara har det bra (eftersom det är det de valt att skriva)! Man kan vara ute för mycket på Facebook, lägga ut för mycket bilder och bli beroende. Man kan få för få gillatryck, få "falska" styrkekramar och trötta ut andra med matbilder. 

Ja, jag VET att det finns argument - en hel del bra - för att just dessa saker är farliga, MEN alla varningar behöver inte ta upp så stor del av mediautrymmet! 

- Jag vill faktiskt hålla på mycket med Facebook för JAG tycker det är socialt då jag inte orkar träffa någon i verkliga livet!
- Jag vill faktiskt äta frysta hallon på kvällen för jag tycker det är gott och tror att det är nyttigare än glass. Mitt val.
- Jag vill flyga någon gång ibland för att jag vill komma fram snabbare till t ex sol och bad, den risken tar jag! 
- Jag låter mina barn gå till lekplatsen själva - dock med vissa föreskrifter - för att jag tror det är utvecklande för dem, men visst är det en risk jag tar.

Livet är faktiskt farligt för vi kan skada oss på olika sätt och vi kan t o m dö, och vissa saker borde man kanske varna för, men kan inte fokus ligga på hur härligt livet kan vara!? En tidning skulle kunna ha en sida med varningar, en med brott och olyckor och en med krig och sjukdomar och resten sen pumpa oss med positiva inslag? Att vi faktiskt kan få läsa att livet består av saker som också gör oss glada.

Det finns en anledning - förutom att jag tycker det är tråkigt - att jag inte tittar på nyheterna och det är att det bara är tunga saker som rapporteras förutom sista minuten innan vädret. Visst kan du se mig som oengagerad i t ex fattigdom och krig, men lilla jag orkar inte ta in all nöd... det är utanför min makt att förändra den stora världen. Jag räcker inte till. Jag finns här för min släkt, mina grannar, elever, Västeråsare och världen (utifrån kyrkans arbete) och vi har ett fadderbarn i Indien sen 12 år tillbaka. Mer räcker jag inte till för, så jag väljer bort nyheterna. De blir annars farliga för mig ;-)

Visst behöver vi höra vad som är farligt, men inte BARA det! Och vissa saker, som sägs vara farliga, kan vi själva välja att utsätta oss för. Jag väljer t ex Facebook för det ger mig mer positivt än negativt. Sen kanske det är annat för dig - vad vet jag?

Och förresten - ni vet väl att hajar är farliga!? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)