tisdag 8 april 2014

Sommarprojekt -14

Nu har jag bestämt mig! Mitt sommarprojekt i trädgården ska vara så att jag kan sitta och njuta av det då jag är klar! Förra årets gavelprojekt var roligt och blev fint, men det var inte riktigt naturligt att sitta och titta på det då det var klart ;-) Nej, gaveln går man förbi på gångvägen. Nu i år ska jag göra om min slänt på baksidan, som blivit eftersatt de sista åren. Så här såg den ut i slutet av förra sommaren:

För 9,5 år sedan - då vi bott här ett halvår - gjorde jag om slänten. Jag grävde om hela, blandade i en massa ny jord i blåleran (som vår jord består av här), fixade två odlingslådor, trappa och gång av stenar och planterade en massa växter. Nu har växterna gjort skäl för namnen "marktäckare" och skogen har kastat sina frön i slänten och smultron och gräs varvas nu med mina inplanterade växter.

Planen för slänten började i höstas och drömmen såg ut (skissad) så här:


Och visst var det lite ambitiöst må jag säga... särskild då överenskommelsen här hemma är att det är "mitt" projekt - min man finner inte samma intresse för trädgården som jag gör.

Planerna har formats om inne i huvudet och förenklats... men jag tror jag har en hållbar och genomförbar idé nu... spännande!

Och så började allt lite överraskande av att en av mina döttrar bytte säng! Och när jag tittade på hennes gamla IKEA-säng så "såg" jag att den skulle vara perfekt som staket! Så här såg sängen ut i dotterns rum (då det var ovanligt välstädat):


Den sängen (en gång köpt på blocket för 500 kr) + två till likadana (köpta nu för 400 + 300 kr även de på blocket) har nu med lite hjälp av pappa blivit detta staket (de svarta groparna är rester av uppgrävda växter och stenar):





Det var väl en bra början på en spännande sommar!?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)