lördag 5 april 2014

Observatör eller kreatör

Observatör
När jag läste om utmaningen "En bild om dagen 2014" på Tobias Fischers blogg så fann jag ett blogginlägg, som beskrev två olika typer av fotografer: observatörer och kreatörer. Man är oftast inte renodlad det ena eller det andra, men man brukar vara övervägande åt endera hållet.

Om man är en observatör och ska ta ett kort på en dator, så ser man datorn som den är lämnad på bordet - kanske med en smutsig kaffekopp bredvid - och så tar man ett kort (man kan i och för sig försöka hitta en trevlig vinkel) och dokumenterar hur det såg ut då man gick förbi där. 
Kreatör

Men om man är en kreatör och ska ta ett kort på samma dator, så kanske man tar bort kaffekoppen, torkar av bordet, vrider datorn mot ljuset, riktar en bakgrundsbelysning rätt och tar sen kortet. Man skapar fotots innehåll.

Jag är en observatör till största delen. Jag ser något häftigt i min omgivning, som jag vill ta kort på och gör det. Jag vill alltid ha med kameran vart jag går. Jag försöker inom utmaningen "En bild om dagen" träna på att ibland vara kreatör och ställa iordning, t ex mina betongalster, som ett stilleben, men det roligaste är att fånga verkligheten i rörelse tycker jag.

Kreatör
På något sätt har jag fått för mig att kreatörers bilder är "finare" än observatörernas - just bara för att de är så läckra - och att på något sätt skulle observatören vara en sämre fotograf, men idag då jag bollade tanken med en vän, slog det mig hur fel jag hade! Jag kom nämligen på att alla nyhetsfotografer är ju till största delen observatörer och de höjs ju ibland till skyarna för att de lyckats fånga en känsla eller händelse på bild.

Så ett foto av en observatör och ett av en kreatör är bara olika slags fotografier och båda kan vara läckra och fånga en känsla, men uttryckssättet är väldigt olika.

Och vad knäpp man kan vara - att få för sig "det jag inte är" skulle vara bättre än "det jag är"! Skärpning!
Observatör





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)