onsdag 12 mars 2014

Att se resultat = en belöning!

Denna vecka har jag städat ett förråd med materiel på jobbet. Låter kanske tråkigt, men det var det inte! Det är fantastiskt att få se ett så tydligt och snabbt resultat av sitt arbete! Och att få beröm av sina arbetskamrater för att det betyder mycket för dem! (Och jag kan lägga till den sköna känslan av att komma hem och inte behöva fortsätta jobba…)

Låter kanske knäppt, men idag kunde jag inte riktigt slita mig från förrådet utan stod i dörren och tittade in och njöt av det färdiga resultatet. Då kom en kollega förbi, berömde mig och sa att han kunde förstå känslan jag beskrev som "lite barnsligt glad" och han la till att detta skiljer sig ju från mina vanliga arbetsuppgifter, där jag ibland kan få vänta år för att se resultatet av mina ansträngningar…

En intressant tanke, som poppat upp då och då under eftermiddagen! Vad viktigt det är att man får se ett resultat av sitt arbete, att man får njuta av det, få och ta emot uppskattning och få känna sig stolt och glad! Och om man tar det ett steg längre: vad viktigt det är att vi ger varandra beröm och uppmuntran!

Att vara lärare ger en annan sorts resultat och stolthet. Man får oftast vänta längre innan man ser resultatet, men visst kan jag stolt titta på mina elever på skolavslutningen och se hur de har utvecklats och kommit framåt. Att få jobba med levande individer är en utmaning, som jag verkligen gillar också! 

Fast idag… idag var jag nöjd och stolt över "mitt" fina förråd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkomna att kommentera här eller på fb :-)